Proces usamodzielnienia to długotrwały proces wychowawczy mający na celu podjęcie przez osobę usamodzielniającą się dojrzałego życia w integracji ze środowiskiem.

 

INDYWIDUALNY PROGRAM USAMODZIELNIENIA

 

Pełnoletni wychowanek placówki opiekuńczo-wychowawczej lub rodziny zastępczej może przystąpić do realizacji takiego programu i ubiegać się o przyznanie pomocy pieniężnej. Stwarza to szansę dla osób, które są w trudnej sytuacji życiowej, ale starają się współpracować z instytucją pomocy społecznej w kwestii swojego usamodzielnienia i stopniowo rozwiązywać problemy wiążące się z uzyskaniem samodzielności.

 

Pomocą mającą na celu usamodzielnieni, mogą być objęte osoby opuszczające:

- placówki opiekuńczo-wychowawcze; domy dziecka i rodzinne domy dziecka

- rodziny zastępcze

- zakłady poprawcze

- młodzieżowe ośrodki socjoterapii

- schroniska dla nieletnich

- domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej

- domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży

 

    Pomoc taka udzielana jest w trybie postępowania administracyjnego, a o jej przyznanie ubiega się wychowanek, który złożył zaopiniowany przez opiekuna usamodzielnienia wniosek o przyznanie danej formy pomocy.

    Warunkiem przyznania pomocy jest zobowiązanie osoby usamodzielniającej się do realizacji Indywidualnego Programu Usamodzielnienia, który musi być zatwierdzony przez kierownika właściwego pod względem miejsca zamieszkania usamodzielnianego organu pomocy społecznej (np Powiatowe Centrum Pomocy Społecznej, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej).

    W realizacji programu osobę usamodzielniającą się wspiera opiekun usamodzielnia, którym może być jedno z rodziców zastępczych, dyrektor placówki, wychowawca, psycholog, nauczyciel lub inna osoba wskazana przez usamodzielniającego.

   Indywidualny Program Usamodzielnienia przygotowuje się co najmniej miesiąc przed osiągnięciem pełnoletniości, biorąc pod uwagę sposób i formy:

- wspierania osoby usamodzielniającej się w kontaktach z rodziną i środowiskiem

 - uzyskania przez nią wykształcenia

- pomocy w ustaleniu uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego i przysługujących świadczeń

- pomocy w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych

- podjęcia zatrudnienia

 

    Indywidualny Program Usamodzielnienia musi uwzględnić kolejność podejmowanych działań oraz terminy ich realizacji, w przypadku zmiany sytuacji życiowej można dokonać zmian, które wymagają zatwierdzenia przez kierownika właściwego organu pomocy społecznej.


Formy pomocy dla osób usamodzielnianych:

- pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki

- pomoc pieniężna na usamodzielnienie

- pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej

- pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych

- pomoc w uzyskaniu zatrudnienia

 

Pomoc pieniężna przysługuje, jeżeli:

- umieszczenie w placówce lub rodzinie zastępczej nastąpiło na mocy postanowienia sądu i trwało co najmniej rok

- osoba usamodzielniająca się jest zdolna do samodzielnej egzystencji oraz spełnia kryteria dochodowe

- osoba usamodzielniająca się przystąpiła do realizacji Indywidualnego Programu Usamodzielnienia
 

Warunkiem przyznania pomocy pieniężnej na usamodzielnienie i kontynuowanie nauki jest:

- wskazanie, co najmniej na dwa miesiące przed osiągnięciem pełnoletności wskazanie osoby, która będzie pełniła  funkcję opiekuna usamodzielnienia oraz przedstawienie pisemnej zgody tej osoby

- złożenie Indywidualnego Programu Usamodzielnienia oraz wniosku o przyznanie pomocy

 

      Wniosek o przyznaje pomocy pieniężnej na usamodzielnienie i pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki składa osoba usamodzielniająca się. Wniosek składa się do starosty właściwego powiatu za pośrednictwem kierownika organu pomocy społecznej, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej lub skierowaniem do placówki.

     Starostą właściwym do przyznania takiej pomocy na usamodzielnienie jest starosta powiatu, w którym mieszkała osoba usamodzielniająca się przed umieszczeniem w placówce.
 

POMOC PIENIĘŻNA NA KONTYNUOWANIE NAUKI

 

     Przyznawana jest osobom na czas kontynuowania nauki w gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej czy szkole wyższej do czasu jej ukończenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez osobę usamodzielnianą 25 lat. Pomoc ta przyznawana jest na czas trwania roku szkolnego czy roku akademickiego.

     Warunkiem przyznania pomocy jest przedłożenie na początku każdego semestru zaświadczenia stwierdzającego kontynuowanie nauki.

POMOC PIENIĘŻNA NA USAMODZIELNIENIE

 

     W przypadku, gdy osoba usamodzielniająca się kontynuuje naukę, pomoc pieniężna na usamodzielnienie jest wypłacana po ukończeniu nauki ( w uzasadnionych przypadkach może być wypłacona w trakcie nauki). Warunkiem przyznania pomocy jest złożenie pisemnej deklaracji zawartej w Programie Usamodzielnienia. Taka deklaracja powinna zawierać informację, że przeznaczeniem pomocy będzie zaspokojenie ważnej potrzeby życiowej osoby usamodzielnianej, a w szczególności na:

- polepszenie warunków mieszkaniowych

- podniesienie kwalifikacji zawodowych

- pokrycie wydatków związanych z nauką

 

Pomoc pieniężna na usamodzielnienie i kontynuowanie nauki przysługuje osobie usamodzielniającej się:

- samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego na osobę samotnie gospodarującą

- w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza 200% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie

 

Wysokość kryterium dochodowego jest zmienna ( np można zapytać o nią pracownika socjalnego)

 


KRYTERIA PRZYZANAWANIA POMOCY PIENIĘŻNEJ NA USAMODZIELNIENIE

 

 Wysokość pomocy pieniężnej na usamodzielnienie dla osoby opuszczającej placówkę opiekuńczą ustala się w kwocie odpowiadającej:

 

- 400 % podstawy w przypadku, gdy osoba usamodzielniająca się przebywała w palcówce opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego, rodzinnego lub domu pomocy społecznej  dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie przez okres powyżej trzech lat, w przypadku przebywania w danej placówce od dwóch do trzech lat, wysokość pomocy pieniężnej będzie odpowiadała 200 % , w przypadku okresu od roku do dwóch lat pomoc ta wynosić będzie 100 % podstawy

- 400 % podstawy w przypadku, gdy osoba usamodzielniająca się opuszcza dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży

Wysokość pomocy pieniężnej na usamodzielnienie dla osoby usamodzielniającej się z rodziny zastępczej lub opuszczającej młodzieżowy ośrodek wychowawczy, zakład poprawczy, schronisko dla nieletnich, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy ustala się w kwocie odpowiadającej:

- 300 % podstawy w przypadku, gdy osoba usamodzielniana przebywała w danej placówce przez okres powyżej trzech lat

- 200 % podstawy w przypadku, gdy osoba usamodzielniana przebywała w danej placówce przez okres od dwóch do trzech lat

- 100 % podstawy w przypadku, gdy osoba usamodzielniana przebywała w danej placówce przez okres od roku do dwóch lat
 

 
POMOC NA ZAGOSPODAROWANIE W FORMIE RZECZOWEJ

    Aby uzyskać taką pomoc należy złożyć komplet dokumentów według tych samych zasad jak przy innych świadczeniach pomocy społecznej w odpowiedniej instytucji w miejscu osiedlenia, czyli tam, gdzie osoba usamodzielniająca się mieszka z zamiarem stałego pobytu. Oznacza to, że może to być mieszkanie pochodzące z zasobów komunalnych, TBS, mieszkania po członkach rodziny lub część mieszkania,, do których ma prawo np. w wyniku dziedziczenia i potwierdzony jest fakt jej zameldowania w nim.

Mieszkania chronione, wynajmowane, miejsce czy pokój w instytucji pomocy społecznej nie są miejscem stałego osiedlenia i takie przypadki wymagają szczególnego uzasadnienia.

 

W skład pomocy na zagospodarowanie mogą wchodzić:

- materiały potrzebne do przeprowadzenia remontu i wyposażenia mieszkania

- niezbędne urządzenia i sprzęty domowe

- pomoce naukowe

- sprzęty rehabilitacyjne

- sprzęt, który może pomóc w podjęciu zatrudnienia

 

 Osoby usamodzielniająca się ma prawo do:

- ubiegania się oświadczenia pieniężne przysługujące osobom usamodzielniającym się

- uzyskania wszelkich informacji o formach współpracy i zakresie wsparcia ze strony opiekuna oraz pracownika socjalnego prowadzącego sprawę

- uzyskania wsparcia i pomocy ze strony pomocy społecznej w rozwiązywaniu problemów związanych ze szkołą, zatrudnieniem, problemami rodzinnymi, mieszkaniowymi, prawnymi lub innymi

- ubieganie się świadczenia pieniężne zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a także korzystania z ofert organizacji i instytucji wspierających młodzież wchodzącą w dorosłe życie

 

Osoba usamodzielniająca się jest zobowiązana do realizacji Indywidualnego Programu Usamodzielnienia, poprzez :

- faktyczną naukę w szkole lub na uczelni oraz uzyskanie wykształcenia zgodnego ze swoimi zdolnościami i aspiracjami

- w przypadku nauki w systemie wieczorowym lub zaocznym czynienia starań, aby podjąć zatrudnienie

- uczestnictwa w programach lub zajęciach kierowanych do młodzieży, które pozwolą na uzyskanie dodatkowych kwalifikacji lub uzyskanie zatrudnienia

- kontaktu i stałej współpracy z opiekunem usamodzielnienia i pracownikiem socjalnym

 

Do zadań opiekuna usamodzielnienia należy:

- zapoznanie się z dokumentacją i drogą życiową osoby usamodzielniającej się

- opracowywanie wspólnie z osobą usamodzielniającą się, ocena realizacji oraz modyfikowanie Indywidualnego Programu Usamodzielnia

- współpraca z rodziną osoby usamodzielniającej się oraz ze środowiskiem lokalnym, zwłaszcza ze szkołą i gminą

- opiniowanie wniosku o pomoc pieniężną na usamodzielnienie się czy kontynuowanie nauki

- podjęcie współpracy z osobą usamodzielniającą się na okres trzech lat licząc od momentu opuszczenia placówki

Wykaz podstawowych dokumentów niezbędnych do przyznania pomocy pieniężnej:

- postanowienie sądu  umieszczeniu w rodzinie zastępczej lub placówce opiekuńczo-wychowawczej

- Indywidualny Program Usamodzielnienia

- zaświadczenia określające okres pobytu w placówce opiekuńczo-wychowawczej czy rodzinie zastępczej

- akt urodzenia

- kopia dowodu osobistego

- poświadczenie zameldowania osoby usamodzielniającej się oraz inne dokumenty świadczące o miejscu faktycznego zamieszkania przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej czy placówce

- informacja o dochodach osoby usamodzielniającej się lub rodziny, z którą ta osoba prowadzi wspólne gospodarstwo domowe (np dochody z prac zarobkowych, renta rodzinna, alimenty, decyzje o przyznaniu zasiłku pielęgnacyjnego, orzeczenie o niepełnosprawności)

- wniosek o przyznanie pomocy

- zaświadczenie ze szkoły czy uczelni potwierdzające fakt kontynuowania nauki z zaznaczeniem trybu nauki i przewidywanego terminu jej zakończenia

- wywiady środowiskowe dotyczące rodziców biologicznych (w przypadku śmierci rodziców  akty zgonu)

- zaświadczenie o zdolności do samodzielnej egzystencji w przypadku osób opuszczających młodzieżowe ośrodki socjoterapii lub dom pomocy społecznej


 

Placówka opiekuńczo-wychowawcza zapewnia dzieciom i młodzieży – pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej oraz niedostosowanie społeczne dzienną lub całodobową, ciągłą bądź okresową opiekę i wychowanie. Wspiera również działania rodziców w wychowaniu i sprawowaniu opieki.

- placówki wspierające dziennie – zapewniają pomoc rodzinie i dzieciom sprawiającą problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami, wspierają rodzinę w wypełnianiu jej podstawowych funkcji, współpracują ze szkołami, Ośrodkami Pomocy Społecznej oraz innymi instytucjami.

- placówki interwencyjne zapewniają doraźną lub całodobowa opiekę, kształcenie dzieciom pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodziców znajdującym się w sytuacji kryzysowej do czasu powrotu do rodziny biologicznej lub umieszczenia w rodzinie zastępczej czy innej placówce.

 

Istnieją dwa typy placówek interwencyjnych:

 - placówki rodzinne zapewniają dzieciom częściowo lub całkowicie pozbawionym opieki rodziców całodobową opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych do domu rodzinnego do czasu powrotu dziecka do rodziny biologicznej lub umieszczenia go w rodzinie adopcyjnej lub też do czasu jego usamodzielnienia

 - placówki socjalizacyjne zapewniają całodobową opiekę i wychowanie dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej , dla których nie znaleziono rodzinnej opieki zastępczej.

 

Dom Dziecka to ośrodek wychowawczy dla dzieci i młodzieży do 18 roku życia, pozbawionym opieki rodzicielskiej.

Rodzina zastępcza to forma prawnej opieki nad dziećmi i młodzieżą do 18 roku życia.

Wyróżnia się różne typy rodzin zastępczych ze względu na pokrewieństwo lub ilość dzieci umieszczonych w rodzinie.

Wywiad środowiskowy przeprowadzany jest przez pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania danej osoby. Wywiad obejmuje informacje dotyczące warunków środowiskowych, sytuacji bytowej, przebiegu i oceny pracy zawodowej lub nauki, kontaktów ze środowiskiem lokalnym.

Na podstawie zebranych informacji pracownik socjalny planuje pomoc dla rodziny lub osoby usamodzielniającej.

 

Pracownik socjalny pracuje w środowiskach w których znajdują się osoby wymagające pomocy w samodzielnym funkcjonowaniu w społeczeństwie. Działa w oparciu o diagnozę społeczną.

Do jego zadań należy między innymi:

- praca socjalna

- kwalifikowanie osób do uzyskania świadczeń z tytułu pomocy społecznej

- udzielanie pomocy, wskazówek i informacji

- pomoc w rozwiązywaniu trudnych spraw czy sytuacji życiowych

- pobudzanie aktywności lokalnej

- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami

- inicjowanie nowych form pomocy osobom, które mają trudna sytuację

 

Kryteria dochodowe to dochód na osobę obliczany dla każdego gospodarstwa. Uzależnione jest od ilości osób w rodzinie oraz podlega okresowej weryfikacji.

 Przewodnik po prawie dla rodziców zastępczych.
Vademecum prawne.
Stan prawny na 15-04-2024 - [do pobrania]

 

 Juzjestes 1200x628 banner 3 900

 https://rodziczastepczy.pl/

 

Rodzina zastępcza zapewnie tymczasowo lub stałą opiekę i wychowanie dziecka pozbawionego całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej. W wypełnianiu swoich funkcji kieruje się dobrem przyjętego dziecka i poszanowaniem jego praw.

Rodzina taka pełni funkcję rodziców zastępczych bez zrywania więzi z rodziną biologiczną dziecka.

Zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2012 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023r., poz. 1426 z późn. zm.) formami rodzinnej pieczy zastępczej są:

1)   Rodzina zastępcza

a)     Spokrewniona (wstępni lub rodzeństwo dziecka),

b)     Niezawodowa (nie będący wstępnymi lub rodzeństwem dziecka),

c)  Zawodowa, w tym zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego i zawodowa specjalistyczna (nie będący wstępnymi lub rodzeństwem dziecka).

2)   Rodzinny dom dziecka (nie będący wstępnymi lub rodzeństwem dziecka).

 

Rodzina zastępcza oraz rodzinny dom dziecka zapewniają dziecku całodobową opiekę i wychowanie w tym:

  1. Traktują dziecko w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej,
  2. Zapewniają dostęp do przysługujących świadczeń zdrowotnych,
  3. Zapewniają kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i szkolnych,
  4. Zapewniają rozwój uzdolnień i zainteresowań,
  5. Zaspokajają jego potrzeby emocjonalne, bytowe, rozwojowe, społeczne oraz religijne,
  6. Zapewniają ochronę przed arbitralną lub bezprawną ingerencja w życie prywatne dziecka,
  7. Umożliwiają kontakt z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowił inaczej.

 

Uwaga!

Ograniczenie władzy rodzicielskiej poprzez umieszczenie dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej skutkuje przeniesieniem na opiekunów zastępczych tylko bieżącej pieczy (codziennej opieki i wychowania) nad dzieckiem, natomiast reprezentowanie ustawowe, czyli podejmowanie względem dziecka wszystkich istotnych decyzji życiowych nadal należy do rodziców naturalnych. Podejmując się roli rodzica zastępczego trzeba o tym koniecznie pamiętać. Rodzice zastępczy w zastępstwie rodziców biologicznych sprawują bieżącą opiekę nad dzieckiem.

 

Pełnienie funkcji rodzinny zastępczej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka może być powierzone osobom, które:

  1. dają rękojmie należytego sprawowania pieczy zastępczej,
  2. nie są lub nie były pozbawione władzy rodzicielskiej, oraz władza rodzicielska nie jest im ograniczona ani zawieszona,
  3. wypełniają obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do nich wynika z tytułu egzekucyjnego,
  4. nie są ograniczone w zdolnościach do czynności prawnych,
  5. są zdolne do sprawowania właściwej opieki nad dzieckiem, co zostało potwierdzone zaświadczeniami o braku przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka wystawionymi przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
  6. przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  7. zapewniają odpowiednie warunki bytowe i mieszkaniowe umożliwiające dziecku zaspokojenie jego indywidualnych potrzeb w tym:

a)     rozwoju emocjonalnego, fizycznego i społecznego,

b)     właściwej edukacji i rozwoju zainteresowań,

c)     wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

 

Kandydaci do pełnienia funkcji rodziny zastępczej są obowiązani posiadać świadectwo ukończenia szkolenia organizowanego przez organizatora rodzinnej pieczy zastępczej jakim jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kwidzynie ul. gen. Józefa Hallera 5, 82-500 Kwidzyn. 

Świadczenia dla rodzin zastępczych

 

Rodzinie zastępczej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka, na każde umieszczone dziecko przysługuje świadczenie na pokrycie kosztów jego utrzymania nie niższe niż kwota:

1)  1.002,00 zł miesięcznie – w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej spokrewnionej,

2)   1.517,00 zł miesięcznie – w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinie zastępczej niezawodowej lub rodzinnym domu dziecka.

Rodzinie zastępczej lub prowadzącym rodzinny dom dziecka na dziecko niepełnosprawne przysługuje dodatek w wysokości 306,00 zł miesięcznie na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania tego dziecka.

 

Rodzinie zastępczej zawodowej oraz prowadzącym rodzinny dom dziecka przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż kwota 4.600,00 zł miesięcznie.

Świadczenie dla rodzin zastępczych wypłaca się na podstawie decyzji administracyjnej.

Szczegółowe zasady udzielania świadczeń dla rodzin zastępczych określa ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023r.,  poz 1426 z poźn. zm).

 

Jeżeli chcecie zostać rodziną zastępczą to:

  1. omówcie plan przyjęcia dziecka w pieczę zastępczą ze swoją najbliższą rodziną decyzje podejmijcie wspólnie,
  2. zastanówcie się, jakie są motywacje dziecka,
  3. skontaktujcie się z doświadczoną rodziną zastępczą,
  4. zgłoście się do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kwidzynie, gdzie otrzymacie wyczerpujące informacje na wszystkie nurtujące was pytania związane z zostaniem rodziną zastępczą,
  5. po takim spotkaniu podejmiecie decyzję czy chcecie wziąć udział w szkoleniu,
  6. po ukończonym szkoleniu i otrzymaniu zaświadczenia kwalifikacyjnego pracownicy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie zaproponują umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej.
  7. ostateczną decyzję o ustanowieniu rodziny zastępczej podejmie Sąd Rodzinny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.

 

Dlaczego potrzebne jest to szkolenie?

 

Opieka zastępcza to nie to samo co bycie rodzicem dla własnego dziecka. Szkolenie dostarczy Państwu wszelkich informacji niezbędnych dla świadomego podjęcia decyzji czy rodzinna piecza zastępcza to rzeczywiście najlepszy wybór pomocy dzieciom pozostawionym.

 

Szkolenie kandydatów będzie prowadzone wg programu zatwierdzonego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej (firma szkoląca wybrana w drodze procedury przetargowej).

 

Każde szkolenie jest prowadzone w czasie najbardziej dogodnym dla wszystkich uczestników. Szkolenie jest bezpłatne dla mieszkańców powiatu kwidzyńskiego.

Zanim otrzymacie Państwo zaświadczenie kwalifikacyjne trenerzy muszą być w pełni przekonani, że jesteście Państwo świadomi podejmowanej decyzji oraz posiadacie wiedzę niezbędną do pełnienia funkcji rodziny zastępczej. Rodziny, które nie sprostają tym wymaganiom mogą jedynie otrzymać zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu nie uprawniające do pełnienia funkcji rodziny zastępczej.

 

Na terenie powiatu kwidzyńskiego funkcjonuje na dzień 22 lipca 2023r.:

         85 rodzin zastępczych spokrewnionych z dzieckiem, w których przebywa 106 dzieci,

         32 rodzin zastępczych niezawodowych, w których przebywa 42 dzieci,

         6 rodzin zastępczych zawodowych, w których przebywa 20 dzieci,

         2 rodziny zastepcze zawodowe specjalistyczne,

      •       2 rodziny zastepcze zawodowe specjalistyczne w których przebywa 8 dzieci,,

        12 rodzinnych domów dziecka, w których przebywa 83 dzieci.

 

Codzienność rodzicielstwa zastępczego to nieustanna troska, żmudna praca nad każdym dzieckiem w celu zrekompensowania mu wszystkich jego problemów i trudnych doświadczeń z przeszłości. Wychodząc naprzeciw potrzebom rodzin zastępczych funkcjonujących na terenie powiatu kwidzyńskiego, powiat kwidzyński z a Pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kwidzynie, Zespół ds. pieczy zastępczej zapewnia wsparcie rodzinom zastępczym poprzez poradnictwo i szkolenia specjalistyczne, grupy wsparcia, a także wspiera rodziny zastępcze w pełnieniu funkcji wychowawczej i opiekuńczej oraz rozwiązania problemów pedagogicznych z dziećmi (opieka psychologiczna i pedagogiczna w miejscu zamieszkania rodziny, warsztaty terapeutyczne dla dzieci i młodzieży, festyny i wyjazdy integracyjne, warsztaty specjalistyczne dla rodziców zastępczych i inne).

 

Rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka obejmuje się opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej.

 

Do zadań koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej należy w szczególności:

1)   Udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej,

2)   Przygotowanie, we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka, planu pomocy dziecku,

3)   Pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu,

4)   Zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej,

5)   Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacja prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających,

6)   Udzielenia wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej,

7)   Przedstawienie corocznego sprawozdania z efektów pracy organizatorowi rodzinnej pieczy zastępczej.

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kwidzynie prowadzi nabór kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej – rodziny zastępcze niezawodowe, zawodowe, rodzinne domy dziecka

 

Informacja dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej 

Rodzinę zastępczą tworzą małżonkowie lub osoba nie pozostająca w związku małżeńskim, u których umieszczono dziecko w celu sprawowania nad nim pieczy zastępczej. 

1. Pełnienie funkcji rodziny zastępczej może być powierzone osobom, które:

- dają rękojmię należytego sprawowania pieczy zastępczej;

- nie są i nie były pozbawione władzy rodzicielskiej, oraz władza rodzicielska nie jest im ograniczona ani zawieszona;

- wypełniają obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do nich wynika z tytułu egzekucyjnego;

- nie są ograniczone w zdolności do czynności prawnych;

- są zdolne do sprawowania właściwej opieki nad dzieckiem, co zostało potwierdzone zaświadczeniami o braku przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia funkcji rodziny, wystawionymi przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej;

- przebywają na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;

- zapewniają odpowiednie warunki bytowe i mieszkaniowe umożliwiające dziecku zaspokajanie jego indywidualnych potrzeb oraz posiadają stałe źródło dochodu;

- nie były skazane prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

2. Przebieg procesu kwalifikowania kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej:

1. Zgłoszenie kandydatów - osoby ubiegające się o pełnienie funkcji rodziny zastępczej mogą zgłosić się do PCPR osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem Internetu celem uzyskania ogólnych informacji.

2. Wstępna rozmowa - odbywa się w obecności, pracownika Zespołu d/s Pieczy Zastępczej, który będzie spotykał się z kandydatami w trakcie całej procedury.

W trakcie rozmowy pracownik zapoznaje się z kandydatami, informuje o obowiązującej procedurze oraz warunkach, jakie winni spełniać kandydaci, przedstawia wykaz dokumentów, jakie należy dostarczyć. Kandydaci zachęcani są do podjęcia procedury, ale są także informowani o trudach, jakie wiążą się z podjęciem tej roli.

3. Warunkiem rozpoczęcia współpracy jest pisemny wniosek kandydatów złożony do PCPR wraz z uzasadnieniem, wypełnienie formularza zgłoszeniowego otrzymanego z PCPR wraz z załącznikami, akceptacja procedury oraz podpisanie zgody o udostępnienie danych osobowych.

4. Wykaz dokumentów, jakie należy dostarczyć: (dotyczy obojga małżonków):

- zaświadczenia lekarskie - o stanie zdrowia ogólnego zawierające zapis brak przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej. W uzasadnionych przypadkach PCPR może wymagać zaświadczeń od innych specjalistów wykluczających ograniczenia zdrowotne w opiece nad dzieckiem;

- kopie dowodów osobistych,

- zaświadczenia o dochodach,

- odpis aktu małżeństwa) lub odpis aktu urodzenia - osoby samotne (wyciągi aktualne),

- potwierdzenie zameldowania, potwierdzenie praw do zajmowanego lokalu,

- życiorysy indywidualne kandydatów,

- zaświadczenie o niekaralności kandydatów,

- mile widziana opinia z miejsca pracy.

5. Rozmowa z pedagogiem lub psychologiem dotycząca motywacji kandydatów, ich doświadczenia w opiece nad dziećmi. Rozmowa ma też na celu rozpoznanie możliwości, jakie mogą zaoferować dziecku/dzieciom kandydaci. Dotyczy też oczekiwań kandydatów, co do wieku i płci dziecka.

6. Badanie psychologiczne - jest to indywidualne spotkanie z kandydatami. Psycholog przeprowadza rozmowę oraz testy psychologiczne określające predyspozycje psychiczne osobowościowe i kompetencje wychowawcze kandydatów.

7. Szkolenie kandydatów (60-godz) oraz odbycie 10-godz praktyki w zawodowej rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka lub placówce opiekuńczo-wychowawczej - obowiązkowe, uczestniczą w nim kandydaci, którzy na podstawie zgromadzonych przez PCPR informacji uzyskali wstępną kwalifikację. Spotkania szkoleniowe odbywają się w grupie i są prowadzone metodą warsztatową w trakcie kilku spotkań. Termin pierwszego spotkania grupowego jest ustalony przez pracowników PCPR, o czym kandydaci są poinformowani. Terminy kolejnych spotkań ustalane są wspólnie w grupie i uwzględniają oczekiwania i możliwości grupy.

8. Wizyta w domu - ma na celu bliższe poznanie kandydatów, osób wspólnie zamieszkujących, ewentualnie dzieci. W trakcie wizyty odbywa się rozmowa z członkami rodziny. Ich poparcie i akceptacja oraz otwartość na przyjęcie nowego członka rodziny daje szansę na możliwość wzrastania przyjętego dziecka w dobrej i serdecznej atmosferze. Ważną częścią wizyty jest ustalenie warunków bezpieczeństwa i możliwości sprawowania prawidłowej opieki nad przyjętym dzieckiem.

9. Kwalifikacja - po zakończeniu szkolenia, złożeniu dokumentów i uzyskaniu pozytywnej opinii psychologa i pedagoga dokonuje się kwalifikacji kandydatów. W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzi przedstawiciel pcpr, psycholog, pedagog lub inne osoby stosownie do sytuacji. W trakcie spotkania kwalifikacyjnego kandydaci potwierdzają możliwości przyjęcia dziecka, ich wieku, określane w trakcie wcześniejszych rozmów z psychologiem lub pedagogiem. Określają też swoją otwartość na ewentualne deficyty zdrowotne dziecka.

10. Okres oczekiwania na dziecko - dane kandydatów po zakwalifikowaniu umieszczane są w rejestrze osób zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka. Kandydaci oczekują na propozycję opieki nad dzieckiem bezpośrednio z rodziny biologicznej lub mogą być rodziną zaprzyjaźnioną dla dziecka z placówki.

11. Informacja o dziecku - kandydaci mają prawo do uzyskania wszelkich informacji o dziecku, jakie posiada PCPR na podstawie zebranych dokumentów. Są to dane na temat dziecka - jego wieku stanu zdrowia, rozwoju psychofizycznego, intelektualnego oraz na temat sytuacji jego rodziców biologicznych czy rodzeństwa.

12. Procedura sądowa:

- Rodzina zastępcza ustanawiana jest przez sąd rodzinny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, po wcześniejszym złożeniu wniosku o ustanowienie rodziny zastępczej dla konkretnego dziecka /dzieci, wraz z wymaganą dokumentacją

- po złożeniu wniosku w sądzie kandydaci oczekują na wyznaczenie terminu rozprawy lub na umieszczenie dziecka w trybie zarządzenia tymczasowego.

Wszelkich informacji dotyczących rodzinnej pieczy zastępczej udzielają pracownicy Zespołu ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kwidzynie

tel. 55 279 99 15 lub 646 18 00

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Ustawa o Pomocy Społecznej Art. 19.


Do zadań własnych powiatu należy:

1)  opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów
społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja
osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka – po konsultacji z właściwymi
terytorialnie gminami;

2)  prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;

6)  przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie
nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodziezy niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno - wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;


7)  pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu
się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodziezy niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno - wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze
, mających braki w przystosowaniu sie;
całodobowe placówki opiekuńczo-
wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy
społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy
dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz
schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolnowychowawcze,
specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii
zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
mających braki w przystosowaniu się;

8)  pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status
uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, mającym trudności w integracji ze
środowiskiem;

9) (uchylony);

10) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu
ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;

11)  prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy
oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi
dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów
samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

12)  prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;

13)  udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;

14)  szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;

15)  doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych
pomocy społecznej z terenu powiatu;

16)  podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym
tworzenie i realizacja programów osłonowych;

17)  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie,
również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem
systemu teleinformatycznego;

18) sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;

19) utworzenie i utrzymywanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym
zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.

Art. 20.


1. Do zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat należy:

1)  pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status
uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu
integracji, oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne
określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym
Funduszu Zdrowia10);

2)  prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami
psychicznymi;

3)  realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej,
mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych
oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;

4)  udzielanie cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a, pomocy w zakresie interwencji
kryzysowej;

Ustawa o Pomocy Społecznej    [pobierz] 

Regulamin Organizacyjny

Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie

w Kwidzynie

pobierz